La Leze – UMANDIA (1.224m) – Araia

[map style=”width: 400px; height:300px; margin:20px 20px 20px 20px; border: 1px solid black;” gpx=”http://www.deporeibar.com/mendia/files/OLANO-UMANDIA-Araia-wpt.GPX”]

Araian ekingo diogu gure ibilbideari, GR-ko zutoin indikatzaileak bilatuz (marra gorri-zuriak). Beraiei jarraituz, La Leze deituriko bidea zein eta Eginora doana hartuko dugu (3,7 km). Larre eta baso artean, bide eta xendrak txandakatuz, etxalde batera iritsiko gara (gazta salmenta) eta, bidenabar, La Leze-ko aparkalekura.

Oharra: bide honek, noizbehinka, norabide aldaketa zenbait egiten ditu, beraz, adi ibili beharko dugu.

Errepidera iritsi bezain laster, bide zabal bat aurkituko dugu zeinak hormara eramango gaituen non haitzuloaren ahotzarra topatuko dugun. Hura gure eskuinetarara utziz, zidor bat aurkituko dugu harkaitzean, bertatik, eta kable batzuen babesaz, egingo dugu gorantz.

Zidor xut honek hasieran EKIALDERANTZ egiten du, eta gero IPARRALDERANTZ, haitzertzera iristen garelarik, Artzanegiko arrakalaraino. Hemendik, eskuinalderantz, Ekialderantz, egingo dugu bira. Harripila batzuei segituz, eta norabidea mantenduz, hurbil dugun Olanoren gailurrera helduko gara (1082 m.). (IErantz Arbarraingo antena ikusiko dugu eta IMrantz Aratz eta Aizkorri).
EKIALDERANTZ jaitsiko gara mendilepora eta artez joko dugu gorantz hurbil dugun Olanotxiki tontorrera (1052 m.).

Larremendian behera (IE), muino bat gainduko dugu eta aldai zabal batera irtengo gara. Bertatik gora, zuzen-zuzenean Arbarraingo erpinera iritsiko gara (1118 m.). (Nafarroa-Araba-Gipuzkoa biltzen dituen mugarri handi bat). Arbarrain aurrerapena deitzen dioten horren biktima bat gehiago da).

Hemendik, Umandiarantz abiatuko gara alanbrada baten ondotik goazela (M), hasieran pinu artean eta, gero, pagadian barrena. Aginagako-zelaia deituriko lepoan begiztatuko dugun aldai zabal batera helduko gara.

Aldaiatik gora egingo dugu (M). Bi hautabide ditugu:

1.- Arrobigaina inguratu (1026 m.).

2.- Arribigaina altxa, bost minutu baino ez dira (trikuharria), eta, ondoren, Iturgaineko lepora jaitsi. Hemen aldai bat gure eskuinetara utzi eta gorantz jarraituko dugu alanbradaraino iritsi arte.

Genekarren aldaia gentozeneko aldetik utziz, eskuinetarantz egingo dugu (IM) alanbrea gure ezkerretara utziz, marra gorri-zuriak jarraitzen ditugula.

Aldats tente batzuen ondoren, Umandiako hormaren oinarrira helduko gara non alanbrada utzi eta, mendiaren Ipar maldatik marrak jarraituz Mendebaldeko maldara iritsiko garen. Marrak dituen pago bateraino iristean, bertan nabaria da gezi zuri bat, bada, haiek utzi eta Hegoaldetik igotzen hasiko gara bertan dugun Atabarrateko muinora jo arte (ehizapostua, mahaia eta zizailua barne). Umandi eta Allaitzen artean gaude.

Umandiara igotzeko aldaia hartuko dugu, EKIALDEA, 100 metro inguru ibili eta bi harripilaren artean bidezidor bat hartuz (marra zuri-horiak); ehizapostuetatik hurbil Umandiaraino igoko gara (1224 m.).

Hemendik, Atabarratera itzuliko gara eta, aldaian behera goazela, piskat aurrerago zutoin adierazle bat aurkituko dugu zeinek Araiarako bidea erakutsiko digun (3,3 km.) (marra zuri-horiak).

Harkaitz handi batzuen ondotik igaro eta, markei arretaz erreparatuz, Araiara helduko gara.

Para iniciar la marcha en Araia, buscaremos los postes indicadores de la GR (marcas rojas y blancas), que nos indican el camino de la Leze (3,7 Km.) y Egino. Siguiendo dichas marcas por bosques y pastizales, caminos y sendas, llegaremos a la granja (venta de quesos) y parking de la Leze.

Nota: este camino, en ocasiones, da bruscos cambios de dirección, por los que habrá que andar atentos.

Justo al llegar a la carretera, nos encontramos con un ancho camino que se dirige hacia la muralla donde se encuentra la gran boca de la cueva. Dejando ésta a nuestra derecha, buscamos un sendero en la roca y subimos por él protegidos por unos cables.

Esta empinada senda gira primero hacia el ESTE y luego al NORTE para llegar hasta la cresta, cerca de la brecha de Artzanategi. Aquí, giramos a la derecha E. Siguiendo unos hitos y manteniendo la dirección llegamos a la cercana cima de Olano (1082m) (En dirección NE vemos la antena de Arbarrain y al NW el Aratz y el Aizkorri).

Bajamos en dirección ESTE al collado y subimos de frente al cercano pico de Olanotxiki (1052m).

Bajamos por los pastos (NE), superamos una loma y salimos a una amplia pista. Subimos por ella y llegamos directamente a la cima de Arbarrain (1118m) (gran mugarri Nafarroa-Araba-Gipuzkoa) (otra cima mas destrozada por el progreso).
Desde aquí nos dirigimos hacia Umandia caminando junto a una alambrada (W), primero entre pinos y después hayas hasta llegar a una amplia pista en el collado de Aginagako-zelaia.

Subimos por la pista (W). Aquí tenemos dos opciones:

1ª.- Bordear Arrobigaina (1026m)

2ª.- Subir Arrobigaina, son 5 minutos (dolmen), y bajamos al collado de Iturgain. Aquí, dejamos una pista a la derecha y seguimos subiendo hasta llegar a la alambrada.

Dejamos la pista por donde veníamos y giramos a la derecha (NW) caminando con la alambrada a nuestra izquierda y siguiendo las marcas rojas y blancas.

Tras unas fuertes rampas llegamos a la base de la pared del Umandia donde dejamos la alambrada y seguimos las marcas por la ladera Norte del monte hasta la vertiente Oeste. Al llegar a un haya con marcas y una flecha blanca las dejamos y subimos a la izquierda SUR hasta el cercano collado de Atabarrate (puesto de caza con mesa y banco) entre Umandia y Allaitz.

Para subir a Umandia tomamos la pista, ESTE, caminamos unos 100m y tomamos una senda entre dos hitos y marcada (marcas blanca-amarilla) que nos sube cerca de los puestos de caza hasta Umandia (1224m).

De aquí, volvemos a Atabarrate y bajamos por la pista, poco más adelante encontramos un poste indicador que nos señala el camino a Araia (3,3Km) (marcas blancas-amarillas)

Pasamos junto a unas grandes rocas y siguiendo las señalizaciones con atención llegamos a Araia.